Bismillahirrohmaanirrohiim

Islam Nusantara vs Islam Terpadu

ISLAM TERPADU....????

Ada pertanyaan bernada nyinyir dan sinis kepada saya dari seorang yang ngakunya guru.

"Pak, apa sih Islam Nusantara itu ? bukankah islam itu hanya satu, islam ya islam.."

saya menjawabnya sambil nyruput kopi...

"..sebelum saya jawab saya tanya dulu boleh...?

dia menganguk...

"..sampeyan guru di sekolah Islam Terpadu ya ?"

dia mengangguk..

"apa sih maksud Islam terpadu itu ? "  tanya saya

"...Islam terpadu itu maksudnya begini... bla.. bla.. bla.. bla" bersemangat dan berbusa-busa dia menjawab...

"..ooohh.. bolehkah saya bertanya lagi..? " ujar saya

dia mengangguk..

"..sampeyan tadi bilang islam kan hanya satu... islam ya islam... kok sekarang ada islam terpadu..? " tanya saya sambil nyumet udud..

"..itu kan hanya istilah pak... tapi substansinya ya... bla.. bla.. bla" semakin dia berbuih-buih

"..nah kalau begitu saya tidak perlu menjelaskan Islam Nusantara pada sampeyan, karna sampeyan sudah bisa menjelaskan sendiri.." senyum saya padanya....

"..Kalau sampeyan merdeka bikin istilah Islam terpadu kenapa ribut dengan istilah Islam Nusantara..."

dan sang guru itupun pergi tanpa pamit...

Tak lihat kopi saya tinggal separuh, tapi masih ngebul hangat..


.

PALING DIMINATI

Back To Top